Friday, November 22
Shadow

Colorado klarer ikke å oppfylle sitt mandat til å redusere drivhusgasser – Durango Herald


En ny statlig vurdering viser store hull i utslippsmålene for transport

Trafikk på Interstate 70 er sett 21. april 2022 nær Denver. (Hugh Carey/The Colorado Sun)

Colorado er urovekkende bak lovpålagte mål om å kutte klimagassutslipp innen 2025 og 2030, viser statlige tjenestemenn i en ny vurdering av fremskritt, noe som får forkjempere for ren luft til å fornye krav om mer aggressiv handling mot vanene. transportutgifter.

Det anslåtte gapet er størst i transportsektoren, der regjeringens anslag tyder på at karbonutslippene i 2025 vil være tilnærmet uendret fra dagens nivå med mindre tøffe nye politiske tiltak legges til. Statlige luftforurensningsmyndigheter anslår at Colorado må redusere de årlige karbonutslippene fra transport med 10 millioner tonn for å oppfylle lovgivende mål om en 26% reduksjon fra 2005-nivåene innen 2025.

“Vi har et ganske stort gap,” sa medlem av Air Quality Control Commission Elise Jones som svar på en statlig rapport om kommisjonens fremgang. “Det ser ut til at vi må doble frakten.”

“Alt må på bordet,” sa underdirektør Clay Clark for luftforurensningskontroll, som presenterte kommisjonen en fremdriftsrapport.

Mens Colorado har blitt berømmet nasjonalt for aggressivt planlegger å stenge kullkraftverk i sin største utslippssektor, elektrisitetsproduksjon, kan det hende at disse nedstengningene må akselerere ytterligere hvis staten skal nå sine mål om å redusere klimagasser, sa kritikere. Analyse av en ny fremdriftsrapport fra Western Resource Advocates viser et gap på 1,3 millioner tonn karbonutslipp per år i 2025-prognoser.

“I utgangspunktet gjør ikke reglene som allerede er på plass det de lovet å gjøre,” sa Heidi Litwood, en klimapolitisk analytiker ved den ideelle organisasjonen 350 Colorado. «Dette viser viktigheten av å sikre at alle regler er stramme nok til å tillate en betydelig feilmargin. Verden har ikke råd til å gå glipp av reduksjonsmålene sine.»

Gitt sin dårlige resultater så langt, sa Litwood, Colorado bør ikke støtte elektriske selskaper som bygger nye naturgassanlegg for å fylle hullene når de stenger kullanlegg. De bør heller ikke tillate mer olje- og gassboring eller bare stole på den langsomme overgangen til elbiler for å rydde opp i transportsektoren.

“Staten må gjøre alt den kan for å få folk ut av gatene og sørge for at vi alle har trygge og praktiske alternativer for transport, sykling og gange,” sa Litwood.

Den fantastiske ytelsen til transportsektoren, som nå nesten er lik elektrisitetsproduksjon i sitt bidrag til klimagassutslipp, understreker frustrasjonen til miljøvernere som sier at staten har opphevet eller forsinket reguleringer som kunne ha hatt en innvirkning.

I 2021 trakk statlige tjenestemenn tilbake et forslag om å begrense reiser til og fra store arbeidsgivere etter hard motstand fra forretningsgrupper, selv om de første planene ikke inkluderte en håndhevelsesmekanisme. Statens luftforurensningsregulatorer har også forsinket innføringen av såkalte avanserte rene lastebilregler, lik Californias, til 2023 som vil kreve at eiere av store flåter erstatter kjøretøy med diesel og bensin, andre fossile brennere med renere elektrisitet eller andre energikilder. .

Regjeringens fremdriftsrapport viste at et sentralt mål på transportens bidrag til klimavarmende klimagasser – tilbakelagte kjøretøykilometer, eller VMT – stiger igjen etter en kraftig nedgang i starten av pandemi-relaterte stenginger. Mange pendlere jobber nå hjemmefra, men å gå tilbake til skolen, løpe ærend eller andre pendler trekker VMT tilbake på måter som motvirker mange av gevinstene fra tidlig bruk av renere elektriske kjøretøy.

Miljøgrupper og noen AQCC-kommisjonærer har oppfordret statlige tjenestemenn til å presse på for tidligere vedtak av et annet sett med rene bilregler, Advanced Clean Cars II, som foreløpig ikke er på kommisjonens tidsplan for behandling i 2022 eller 2023.

Colorado forfølger for tiden den første fasen av et sett med rene bilregler vedtatt i California, som vil kreve at bilprodusenter selger en økende prosentandel av elektriske kjøretøy i flåtene sine eller kjøper kreditter fra produsenter som Tesla som produserer mer. Den andre fasen av reglene for rene biler, som allerede går fremover i California, krever et fullstendig forbud mot salg av kjøretøyer med fossilt brensel innen 2035 og en akselerasjon av prosentandelen av elektriske kjøretøyer som selges innen da.

Alle de ekstra trinnene, sier miljøgrupper, vil også hjelpe Colorado til å oppfylle EPA-grensene for ozon raskere, som skapes av en kombinasjon av utslipp fra kjøretøy, kraftverk og industrirøyk, brannrøyk og solen. På fredag ​​ble Nord-Colorado offisielt oppført som en “alvorlig” kategori for ikke-oppnåelse av ozon, noe som utløste nye tillatelseskrav for et bredere spekter av luftforurensninger og beordret Front Range-anlegg til å selge omformulerte gassrensere innen 2024.

til tross for at han erkjente pågående ozonnedbrytning, sendte guvernør Jared Polis et brev til EPA i forrige uke hvor han motsatte seg den obligatoriske overgangen til omformulert gass og truet med et søksmål over det, og sa at Colorado-forbrukere ikke skulle måtte betale en krone ekstra per gallon for renere gass.

Jones minnet luftkvalitetskommisjonen om at den lovet i 2020 at hvis det ble klart at Colorado falt bak klimagassmålene, ville kommisjonen iverksette sterkere tiltak for å begrense utslippene.

“Vi tok en beslutning om å si at vi vil fylle hullene når vi finner dem. Vi fant dem akkurat, sa Jones.

Kommissær Patrick Cummins pekte på statens langsiktige mål om å registrere rundt 1 million elektriske kjøretøy innen 2030, mens en fremdriftsrapport viser 47 000 kjøretøy på veien innen utgangen av 2021.

“Det er tingen med klokken, den fortsetter å tikke,” sa Cummins. “Det virker ikke så “på sporet” for meg.

WildEarth Guardians er en del av en gruppe som presser kommisjonen og andre regulatorer til å vedta ytterligere reguleringer innen transport og andre sektorer, både for å kontrollere ozon og for å kontrollere klimagasser.

“Noe må lukke utslippsgapet – det kan ikke bare være basert på håp og ambisjoner, som i hovedsak er det divisjonen står for,” sa Jeremy Nicholls, konsernets klima- og energiprogramdirektør. “Til syvende og sist er kommisjonen pålagt å gjøre det som må gjøres.”

Forrige uke hadde Colorado noen gode nyheter i kategorien “sammenlignet med”. Den ideelle organisasjonen for ren energi, RMI, sa at ytterligere klimafokusert lovgivning vedtatt i 2022-økten setter Colorado på sporet til å gjøre 80 % fremgang mot klimamål. En avtale om å stenge Xcel Comanche 3-kullverket i Puebla innen utgangen av 2030 har presset elektrisitetssektoren mot 105 % av de nødvendige reduksjonene, ifølge RMI. Colorado topper også listen over stater med den raskeste overgangen til elektriske kjøretøy.

“Colorados ledelse fungerer ikke bare som en modell for andre stater som søker å sette og møte ambisiøse klimamål, men fungerer også som en modell for føderal politikk og en indikator på hvor langt stater kan presse rammen for å demonstrere klimalederskap,” sa RMI-analytikere. . . . .

Imidlertid bemerket RMI en mangel i å redusere transportutslipp og var enig med de som etterlyste nye retningslinjer og forskrifter for å akselerere fremgangen.

“Ikke bare må vi fokusere på å bytte til rent drivstoff, bytte til elektriske kjøretøy, men også på å redusere måten vi kjører på,” sa Wendy Jaglom-Kurtz, RMIs amerikanske programleder. “Det er investeringer som må gjøres i transitt, noe som gir Coloradans flere muligheter for å komme seg rundt i staten.”

Colorado Sun er en partipolitisk, leserstøttet organisasjon dedikert til å dekke Colorado-spørsmål. For å lære mer, gå til coloradosun.com.