Thursday, December 26
Shadow

Biden-administrasjonen må handle på blyholdig jetdrivstoff


“I stedet for en rosehage som i hvite nabolag, har vi en hage av bly,” vitnet Marisela Lechuga, en talsmann og samfunnsleder i East San Jose som kjemper for å beskytte nabolaget sitt mot fossilt brensel. blybaserte fly brukt på Reid – Hillview flyplass i nærheten.

Maricela Lechuga taler på en samfunnssamling

Forrige uke holdt House Environment Subcommittee en høring om de ødeleggende helseeffektene av blyholdig jetdrivstoff. Selv om blybasert drivstoff ble faset ut av biler og kommersielle fly for tiår siden, kan små stempelmotorer fortsatt bruke det, som er den største kilden til blyutslipp i amerikansk luft. Det er mer sannsynlig at lavinntektssamfunn og fargede samfunn bor i nærheten av generelle luftfartsflyplasser og bærer hovedtyngden av disse flyplassenes toksiske effekter.

Denne lite kjente folkehelsekrisen påvirker millioner av barn over hele landet. Som Dr. Bruce Lanfear, en styresertifisert lege og folkehelseekspert, vitnet forrige uke, er det ikke noe sikkert nivå for blyeksponering.

Reid-Hillview flyplass øst for San Jose er et godt eksempel på hvor høy innsatsen er. Flyplassen, som eies av Santa Clara County, er en av flyplassene med høyest blyutslipp i landet. Det er også i et tett befolket byområde med 52 000 innbyggere innenfor en radius på 1,5 mil, hvorav 61% er latino. I fjor høst koblet en studie flyplassen til farlig høye blynivåer i blod hos barn som bor i nærheten, og fant nivåer på nivå med de i Flint, Michigan, på høyden av drikkevannskrisen.

Etter år med talsmann fra fellesskapsmedlemmer, inkludert Lechuga og Close Reid-Hillview Now! Santa Clara County Coalition gikk med på å iverksette tiltak og avslutte salget av blyholdig jetdrivstoff på flyplassen. Men piloter som nekter å bytte til et blyfritt alternativ, kan fylle drivstoff eller fylle drivstoff på andre flyplasser og fortsette å spre bly til nabolagene nedenfor.

En sikker måte å eliminere blyforurensning fra disse flyene er å forby drivstoffet helt. EPA forbød blyholdig bensin for biler i 1996, og miljøorganisasjoner forsøkte først å forby bruken i generell luftfart i 2006. Den føderale regjeringen var imidlertid treg. Til tross for at de har studert problemet i flere år, sier EPA og FAA nå at de trenger mer tid til å utvikle alternative drivstoff – noe noen bransjeaktører kjemper aktivt mot. Men alternativer finnes allerede, som demonstrert av General Aviation Modifications, Inc. og Swift Fuels forrige uke. Forbudet vil stimulere til konkurranse og videre utvikling.

Federal handling på denne krisen er lenge på tide. Vi kan ikke fortsette å ofre helsen og sikkerheten til svarte barn til presset fra industri og byråkrati. EPA og FAA må lytte til befolkningen i East San Jose og handle raskt for å forby blyholdig jetdrivstoff en gang for alle.